top of page

Leer phishing herkennen voordat je klikt (en betaalt)

  • Foto van schrijver: Davidoss
    Davidoss
  • 3 mei
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 14 jun

Een mail van je bank. Of van PostNL. Of “Microsoft Support” die je waarschuwt dat je account geblokkeerd wordt. Het ziet er geloofwaardig uit, maar... klopt het wel? Phishing is digitaal hengelen naar je gegevens – en het wordt steeds geraffineerder. Phishing herkennen is niet altijd makkelijk. De mail ziet er vaak geloofwaardig uit, maar is toch nep.

leer phishing herkennen

Phishing herkennen: waar moet je op letten?

1. Let op het afzendadres

De naam bovenaan kan vertrouwd lijken (“Rabobank” of “Bol.com”), maar klik je op het afzenderadres, dan zie je vaak iets geks staan. Zoals veiligheid@r4bobank.in. Dat is geen echte bank.

Wat kun je doen?

  • Klik (maar niet op links) en kijk of het e-mailadres logisch is

  • Alles met rare toevoegingen, cijfers of buitenlandse domeinen: direct verdacht


2. Dreigende toon of haast

“Je account wordt binnen 24 uur geblokkeerd!”“Betaal nu om je pakket te ontvangen!”Phishingmails proberen je bang te maken of op te jagen, zodat je niet meer logisch nadenkt.

Wat kun je doen?

  • Bedenk: echte bedrijven geven je altijd tijd

  • Twijfel? Bel het bedrijf op (maar gebruik zelf hun echte website)


3. Vreemde links of bijlagen

De meeste phishingmails bevatten een link. Als je daarop klikt, kom je op een valse website die lijkt op de echte, waar je dan moet inloggen. Of je krijgt een bijlage die virussen bevat.

Wat kun je doen?

  • Ga met je muis over de link (niet klikken) en kijk waar die écht naartoe gaat

  • Open geen bijlagen van afzenders die je niet kent


4. Slechte spelling of rare zinnen

Phishingmails zitten vaak vol kromme zinnen of slechte vertalingen. Soms staan je naam en adres er helemaal niet in – alleen “Beste klant”.

Wat kun je doen?

  • Lees de tekst hardop. Klinkt het alsof een robot het heeft geschreven? Dan is het nep

  • Echte bedrijven spreken je meestal bij naam aan


5. Wat te doen als je wel hebt geklikt?

Geen paniek. Sluit alles, verander direct je wachtwoorden en bel mij als je twijfelt. Soms is het nodig om je computer op virussen te controleren of je netwerk extra te beveiligen.


Conclusie

Phishingmails worden steeds slimmer, maar jij ook. Vertrouw je een mail niet? Klik dan nergens op en bel iemand die je vertrouwt (of mij). Een mail verwijderen is gratis. Een gehackt account niet.

bottom of page